17 november 2013

Recensie: Schuilplaats - Linda Jansma

Linda Jansma (1967) stuurde op 12-jarige leeftijd al haar eerste manuscript naar een uitgever. Het boek werd niet uitgegeven, maar de positieve feedback gaf voeding aan haar schrijflust. Nadat ze in 2009 hoog scoorde bij een schrijfwedstrijd, volgde al gauw een contract met uitgeverij De Crime Compagnie (voorheen Verbum Crime), waar haar debuut Caleidoscoop verscheen. Inmiddels is met Schuilplaats haar vierde thriller verschenen en is ze bezig met de afronding van haar vijfde boek.

Linda Jansma staat er om bekend dat ze graag actuele, maatschappelijke thema's in haar boeken verwerkt. Voor Schuilplaats heeft ze gekozen voor het onderwerp Pleegzorg. Er zijn zoveel verhalen te vertellen: van de pleegmoeder, het pleegkind, van de hulpverlener van Bureau Jeugdzorg en niet te vergeten van de biologische ouders.

In Schuilplaats schetst de auteur een goed beeld van het werk van pleegzorg. Ze heeft zich duidelijk verdiept in het onderwerp en weet de mooie en minder mooie kanten helder naar voren te brengen. Dat wordt verpakt in een verhaal dat weinig dramatisch begint op het moment dat Mayke en Han, die op een grote boerderij in Friesland wonen, wordt gevraagd crisisopvang te bieden aan drie zusjes, de 14-jarige Nikki, die weigert te spreken, peuter Nadine en baby Noelle. Mayke en Han zijn gepokt en gemazeld in het bieden van zorg aan uit huis geplaatste kinderen en geven al jarenlang liefdevol onderdak aan zes andere pleegkinderen. Natuurlijk laten ze de zusjes niet in de kou staan.
Het verleden van de hoofdpersonen klopt echter steeds nadrukkelijker aan de deur en de spanning loopt langzaam op. Dan verdwijnt één van hun pleegkinderen en wordt op hun erf een moord gepleegd.

Er spelen verschillende verhaallijnen, die, samen met de vele personages, wel wat vragen van het inlevingsvermogen van de lezer. Maar dat doet aan het leesplezier niets af. Het verhaal is goed opgebouwd en niet alleen de problemen van de kinderen worden mooi verwoord; ook hun positieve kanten krijgen ruim de aandacht. Alle protagonisten, met name Mayke, komen goed voor het voetlicht, zodat het gemakkelijk is je in hen in te leven. In een alles verklarende finale met een onverwacht slot komen alle plotlijnen tenslotte samen.

Waar de auteur met haar derde boek, Houvast, meer de actiekant was opgegaan, heeft ze met Schuilplaats weer de hoek van de psychologische thriller gekozen. Niet ten onrechte, dit is naar mijn mening toch meer haar forte. Linda Jansma heeft zich ontwikkeld tot een echte topper op het Nederlandstalige thrillergebied naar wier volgende boeken reikhalzend wordt uitgezien.

Geen opmerkingen: