3 januari 2013

Zal ik weer eens iets aan consuminderen gaan doen?

Ik heb her en der eens gesurft op het wereldwijde web via http://consuminderen.startpagina.nl  en kom dan veel bruikbare tips tegen. Dan merk ik dat we veel dingen al volgens de consuminderregels (voorzover die er zijn) doen, maar dat het ook nog wel een tikje beter kan.
Wat doen we al wel? Ik heb geen droger (scheelt volgens mij vrachten electra), we doen de standbyknop van de TV en de radio uit wanneer we weg gaan of gaan slapen, de verwarming gaat 's avonds een uurtje eerder naar beneden en we letten erop dat er geen lampen branden op kamers waar we niet zijn (let daar maar eens op: hoe vaak gebeurt het niet dat een lamp in een hobby-, studeer- of slaapkamer blijft branden terwijl je al lang ergens anders bezig bent). Verder denken we wel 10 keer na voordat we iets kopen wat wellicht bij nader inzien niet nodig of niet handig is.
Wat kan beter/anders? Opruimen! Er staat ondanks eerder ruimsessies best nog veel in huis wat eigenlijk wel weg kan of waar we een ander blij mee kunnen maken. Om die reden staat er nu standaard een doos in de gang waar alles ingaat wat we niet meer nodig hebben / kwijt willen / beyond repair is. In principe gaat alles wat nog bruikbaar is naar de kringloopwinkel en wat kapot is gaat of in de kliko of naar het grof vuil. En geloof het of niet; we kunnen bijna elke maand wel een ritje maken naar de kringloopwinkel. Alleen is daarbij dan weer het bijkomende gevaar dat er ook weer wat mee terug gaat, meestal - eigelijk altijd - boeken........
Maar die recycle ik dan weer via bookcrossing (pfoe, toch nog een uitweg gevonden voor wat dan weer in huis komt :-)).

Consuminder jij ook? Heb je nog tips?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten