30 oktober 2013

Buy Nothing New - maand




De KoopNietsNieuws maand is bijna over….
En ik heb er heerlijk niet aan meegedaan. We hebben behang gekocht, plaksel, een nieuwe schaar, en als de schilder- en behangplanning klopt gaan we morgen – op de allerlaatste dag van de niet-koopmaand – een nieuw bed aanschaffen J.
Ik heb er de afgelopen maand veel over gehoord en gelezen en er mijn gedachten over laten gaan. Wat is het doel en het nut van zo’n maand? Ik heb het voor mijzelf in ieder geval niet echt kunnen ontdekken. De ‘rage’ schijnt overgewaaid te zijn uit Amerika en wordt op de site van BuyNothingNew omschreven als: Een actie die bewustwording stimuleert over alles dat we allemaal reeds bezitten en iedereen oproept een maand lang geen nieuwe spullen te kopen.. en te genieten van wat we al hebben.  

Juist omdat wij al een tijd bezig zijn om juist meer spullen UIT huis te krijgen in plaats van er IN en opruimen een gezamenlijke hobby van hubby en mij lijkt geworden. Een enkele keer zwichten we nog wel eens hoor, we zijn echt niet heiliger dan de paus. Bijvoorbeeld een mooie kandelaar tijdens een kerstmarkt van een tuincentrum of eergisteren nog: twee bolchrysanten met bonuskorting bij de appie ‘want een beetje kleur in de tuin is toch ook wel leuk zo in deze donkere dagen’. Maar al met al ben ik niet ontevreden over wat we allemaal al hebben opgeruimd de afgelopen twee jaar. In die tijd is de zolder verbouwd (en moest dus leeg à heel veel spullen naar de kringloop gebracht), is één van de slaapkamers omgebouwd tot praktijkruimte (en moest dus leeg à nog meer spullen naar de kringloop) en nu is onze slaapkamer uitgeruimd voor een grote behang- en schilderbeurt (weer wat dozen met spulletjes naar de kringloop). En mocht je nou denken dat ons huis leeg begint te worden; niets is minder waar. Ik kan zo een doos pakken en die in no time vullen met kleine ditjes en datjes – maar het moet/mag toch ook wel een beetje gezellig zijn in huis.

Maar zo’n KoopNietsNieuwsmaand is dus aan mij niet besteed. Als ik iets nodig heb, koop ik het, eventueel na ervoor gespaard te hebben; heb ik het niet nodig, dan koop ik het niet (of wel, maar dan is dat ook een bewuste keuze). Ik denk dat het sleutelwoord bij veel dingen is: tevreden. Tevreden met wat je hebt, maar ook tevreden met wat je niet hebt en waarschijnlijk ook nooit nodig zult hebben. Mag je het daarom niet aanschaffen? Welnee; gewoon doen als je daarmee tevreden bent ;-).

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten