9 oktober 2013

Bufferen ja of nee?

Zo tegen het eind van het jaar begint het weer te kriebelen: alle geldzaken op orde zien te brengen om inzicht te krijgen in de uitgaven. Eigenlijk moet ik dat gewoon dagelijks of wekelijk bijhouden, maar ja....... de geest is gewillig maar het vlees is zwak, zullen we maar zeggen.
Toch ga ik er de komende tijd eens goed voor zitten om het verwaarloosde huishoudboekje wat aandacht te geven en hem bij te werken.

Afgezien daarvan zit ik er over te denken om een buffer te bepalen voor 'je weet maar nooit welke rampen je kunnen overkomen' gevallen. Zoals een auto die je zelf in de prak rijdt terwijl je alleen WA verzekerd bent of een wasmachine die het onverwachts maar voorgoed begeeft. Voor een aantal zaken, zoals vakantie en vervanging auto hebben we wel een spaarpotje, maar het zijn juist de onverwachte dingen die je de schrik om het financiële hart kunnen doen slaan. En dus: een buffer.
Het hoeft wat mij betreft geen wereldbedrag te zijn, want ik hoop toch niet dat alles tegelijk kapot of verloren gaat. En wat valt er dan onder de buffer? Wat mij betreft in ieder geval:
  1. Geld voor de tandarts (wij hebben geen aanvullende tandartsverzekering en tot nu toe *klopt af op hout* heeft ons dat geld opgeleverd. Maar ik heb niet de illusie dat dat zo blijft :-).
  2. Vervanging van huishoudelijke apparatuur. Mijn stofzuiger bijvoorbeeld lijkt wel het eeuwige leven te hebben, maar volgens mij bedot hij mij en zit er eerdaags een stofzuigerbegrafenis aan te komen. Die calculeer ik sowieso in. Maar we gebruiken meer zaken: een wasmachine, de TV, vrieskast, etc. Allemaal zaken die ik graag wil vervangen op het moment dat ze het loodje leggen en er geen garantie meer op blijkt te zitten.
  3. Uitvaart. Wij hebben geen of een zeer beperkte uitvaartverzekering. Willens en wetens, maar dat betekent wel dat je zelf voor financiële back-up moet zorgen. 
  4. Reparaties / kleine verbouwingen huis. Er blijft in een eigen huis altijd wel wat te knutselen maar het is prettig om geld achter de hand te hebben voor zaken die plotsklaps optreden. Zoals door een bed zakken, of boekenkasten die instorten onder te zware belasting (reële optie :-)) of plavuizen die kapot gaan. Soms zal het verzekeringswerk zijn, maar ik heb liever het zekere voor het onzekere en zorg ook wat dit betreft voor een buffertje.
OK, dus dat wordt kijken wat aanschafwaardes zijn en een optelsommetje maken voor het 'wat als'-scenario. Wat als de TV kapot gaat? Wat als de vriezer besluit als dooier verder te willen?  En dan een bedrag vaststellen wat ik te allen tijde achter de hand wil hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten