4 januari 2012

Lijstjes?

Ik heb eens even wat tijd genomen om her en der op blogs rond te kijken. Veel consuminderblogs, bespaarblogs en opruimblogs. Het blijkt dat veel mensen zich op 1 januari jl. hebben bezig gehouden met het opstellen van lijstjes: bespaarlijstjes, to-do lijstjes, opruimlijstjes. Aan de ene kant heel verleidelijk om zelf ook eens zo'n lijstje op te stellen, maar...... ik heb besloten om dat NIET te doen.
Heerlijk rustig, zo'n not-to-do lijst waar niets op staat :-).

Wat ik wel doe?
In het kader van bezuinigen, want tja - dat moet toch echt gebeuren, ben ik (ik moet zeggen: weer eens) begonnen met een kasboek. We zijn geschrokken van de hoge vaste lasten door bijv. kosten voor de zorgverzekering. Met ingang van 1 januari hebben we die dan ook drastisch gewijzigd: we hebben de maximale hoogte van eigen risico genomen (€ 720 pp) en de aanvullende tandartsverzekering laten vallen (scheelt al gauw € 34 per maand). In totaal gaan we nu fors minder betalen aan zorgverzekeringspremie, maar we hebben geen idee hoe we er in 2012 uit gaan springen omdat je niet in de toekomst kunt kijken welke zorg en hoeveel je nodig zult hebben. We zijn beiden goed gezond, maar is dat over 12 maanden nog zo?
We zijn wel bij dezelfde zorgverzekeraar gebleven omdat die goed bevalt en niet slecht uit de independervergelijking kwam.
Verder hebben we de doorschakeling van de beveiligingsmelders naar de meldkamer stopgezet. In 5 jaar tijd veel last gehad van valse alarmen waardoor we de beveiliging toch al niet meer gebruikten. Besparing: bijna € 40 per maand!
Ondanks de daling in inkomen blijven we hetzelfde bedrag automatisch sparen (deel voor de auto, deel voor de vakantie / vrije tijd, deel voor alles wat kapot gaat en vervangen moet worden). De afgelopen maanden moesten we regelmatig een deel gespaard geld terugstorten, maar met de doorgevoerde besparingen hopen we dat de komende maanden steeds minder te hoeven doen, zodat we weer een buffer kunnen gaan opbouwen.

Wij hebben nog steeds 2 auto's en beiden zijn in december APK gekeurd en hebben een beurt gehad. Dat viel voor de Astra erg mee, maar voor de Corsa tegen. Afijn, dat geld hadden we apart gespaard en zolang het kan blijven we 2 auto's rijden, ook omdat we toch hopen dat manlief binnenkort weer een baan krijgt en we niet weten waar dat zal zijn. Over een half jaar kijken we hoe we er dan voorstaan.

Grote kosten die we in 2012 zullen hebben, zijn de studiekosten voor manlief en het staangeld voor de jaarplaats van de caravan.  Voor het eerste hebben we nog geen oplossing en voor het tweede zullen we voor de eerste termijn wat spaargeld moeten aanspreken en de tweede termijn kan ruimschoots van het vakantiegeld worden betaald. En uiteraard brengen we onze zomervakantie ook in de caravan door, dus daar hebben we geen extra kosten voor!

Voor mijn privĂ© spaarpotje, waar elke maand € 20 ingaat voor eigen besteding, verkoop ik boeken via mijn boekwinkeltje (zie bij Interessante links: boekwinkeltje Karina-Boeken). Ik wil graag een laptop en zo heb ik gelijk een leuke bestemming voor het geld dat ik op die manier verdien.

Afijn, genoeg gebabbeld over geld en alles wat daaraan kleeft. We hebben een warm, droog dak boven ons hoofd, genoeg te eten, gelegenheid om vrije tijd heerlijk te besteden op de camping (was het maar vast weer zover! Het seizoen start pas eind maart) en we hebben elkaar. Genoeg om dankbaar voor te zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten